Tisza-tó címkével megjelölt cikkek

Elképesztő, hogy mennyire tud hiányozni egy idő után a víz. Nem panaszkodni szeretnék, voltam több alkalommal is áprilisban, de valahogy mégis… Esküszöm, néha úgy érzem magam, mint egy drogfüggő, akinek időről-időre egyre nagyobb adagokra van szüksége vágyai csillapításához: ahogy egyre mélyebbre jut, úgy válik egyre nagyobb étvágyúvá. Ezen az úton jutottam el én is a pillanatként elröpülő tíz év alatt arra a kritikus szintre, ahonnan már nincs visszaút, ahol az akár rövid idejű megvonás is kockázatokkal jár.

Éveken át mindent megoldottam gumi nélkül, és a sellő ritka vendég volt a csónakban… mint ahogy én is ritka vendég voltam a téli hónapokban a Tiszán. Aztán eldöntöttem: meg kell tanulni gumival is. És tényleg! Az eddigi hozzáállásommal ellentétben, a jó helyre betolt gumi nedves közegben, tökéletesen megállja a helyét, sőt! Ezek a bestiák erre gerjednek csak igazán!

Furcsa dolog ez a „szezon” meghatározás, mert végeredményben mi is számít szezonnak? Csukát fogni egy kis szerencsével nyáron is lehet, de sokkal könnyebb a tilalom utáni hetekben. A kövesek kergetése szintén jó móka lehet akár a legnagyobb kánikulában is, a balin meg májustól szeptemberig úgy hörpinti le a felszíni csalikat, hogy az ütő megáll az emberben. Na meg ott a domi, a sügér, amik a tilalmi idejükön kívül egész évben partnerek lehetnek. De mégis: a hűlő víz, a deres hajnalok, a millió színbe öltözött természet… nekem ez jelenti a szezont kezdetét.

Az idei május nagy meglepetéssel kedveskedett: a tavalyi év sorozatos kudarcai után újra elkezdtem fogni a balinokat. 2015 óriási kérdőjeleket hagyott bennem. Tavaly, emlékszem alig vártam az első májusi napokat, hogy végre újra a balinok nyomába eredjek.

Sziasztok, régen jelentkeztem hírekkel. Na, hol is kezdjem? – joggal merül fel bennem a kérdés. Mert az élmény, amihez hozzásegített a jó sors, olyan mértékű, hogy a hétvége többi – és nem kevés – eseménye eltörpül mellette.

Talán kellett hozzá az is hogy rosszul indult, mert még előző nap volt egy kis vita az egyik sporival, akivel a másnapi közös pecát terveztük (értsd: a feleségem), de aztán szerencsére elsimult a víz. Négykor keltem, ilyenkor általában 4:20-kor már kocsiba ülök, de most nővel voltam. A lényeg, hogy negyed hatkor sikerült elindulni. Már a falunkba derengett, pedig innen egy bő óra Tiszabábolna.

Kevésbé venném bő lére most a figurát, mondjuk sok halról nem is tudok írni. Egyrészt az emlékek bizonyos távlatokból már nem olyan élesek, másrészt a 30-i peca könnyen feledhetőre sikerült, köszönhetően a nagy mennyiségű pálinkának, amit magamhoz vettem aznap.

Így a szezon kellős közepén összeszedtem nektek a 4 legjobbnak gondolt balinos csalimat, kiemelve, hogy milyen víztípuson, milyen fényviszonyok között, melyik évszakban milyen mélyen tartózkodó balinok esetén javaslom.

Szezonindító akciók

Tisza-tavi kölyöknek a mindennapos ragadozóm a balin volt, a "komoly" hal pedig a csuka. Ennek megfelelően nagy becsben tartottam, és rendszeresen horgásztam is rá - a hidegebb hónapokban. Fel tudtam úgy nőni, hogy érdemben nem horgásztam csukára zavarosabb, vagy kevésbé áttetsző vízen.

A Mitchell 300 elődje a világ első peremfutó orsóinak egyike volt. Megy a vita, hogy az akkor létező 2-3 szerkezetből melyik volt az első. Igazából nem is ez a fontos, hanem a tény, hogy a Mitchell 300 lett az, amelyik elképesztő eladásokat produkálva "a peremfutó orsó" lett Európában.

A vízterület óriási, mégis az ígéretesebb helyeken sok csónak gyűlik össze, így a tó is hamar túlterhelté válik. Úgy állítottam össze a stratégiámat, hogy az első napon olyan morotván tegyük próbára szerencsénket, ahol korábban már több sikeres kalandot éltünk meg, a másik két napot pedig a kalandozásra, keresgélésre szánjuk majd, hogy barátaim minél többet lássanak a Tisza-tó mesés világából. Tovább »

Az utolsó napon végül nekem is beköszöntek a halak, egy bugylicsukát már visszaengedtem, majd a nádszélbe dobott villantóra pár tekerés után éles ütés érkezett. Bevágás és minimális ellenállás követte. Tovább »

Óriási és dinamikus fejlődésen megy keresztül a Tisza-tó. A látványos infrastrukturális fejlődés magával hozta a látogatottság emelkedését. Mind e mellett sikerült a halállományt is megőrizni, sőt talán erősíteni. A nagy kérdés csak az, kell e ez nekünk? Megnéztük… Tovább »

Október második felét, mint minden éveben, idén is a csukák hajkurászásának szenteltem. Sajnos azt tapasztalom, hogy természetes vizeinken egyre ritkábban találkozik ezzel a nemes ragadozóval a horgászember. Tovább »

A csuka tilalmat követő napokat a Tisza-tavon töltöttük barátaimmal, bízva a még érintetlen víz varázsában. Abban reménykedtünk, hogy a vízleeresztés óta nem zargatott területeken élő rablóhalak talán bátrabban támadják majd az orruk előtt táncoló műcsalikat, mint más időszakokban. Tovább »

A hirtelen jött tiszai áradás okán zavarossá változott a tározó fekete, tőzeges vize és csupán az eldugottabb, tisztább részekről sikerült pár méret körüli csukát kicsavarnunk. Előttünk állt azonban még egy hétvége, egy újabb esély a szépítésre. Tovább »

Mikor kezd lerohadni a sulyom, a hínár, ott a helyünk a végeláthatatlan nádas tenger labirintusában, falánk csukákra portyázva. Tovább »

Négynapos horgászat volt tervbe véve, csónakban heverészéssel, olvasgatással és persze csukákkal. Az időjárás közbeszólt, egy napot sikerült horgászni, aztán jött az eső-szél-viharjelzés. Tovább »

Ingyenes szállítás

Már türelmetlenül vártuk, hogy begördüljünk az Albatrosz kikötő udvarára és csónakba pattanva, a falánk ragadozók nyomába szegődjünk. Tovább »

Ködös alföldi hajnal fogadott minket, mikor kiléptünk alkalmi szállásunk ajtaján. Bizony, a látótávolság nem volt több, csupán öt-hat méter. Nem csoda, hogy hosszan bolyongtunk Abádszalók kusza utcáin, mire megtaláltuk a Tisza-tó töltésére vezető utat. Az előző nap sikerein felbuzdulva András barátommal és Pergivel türelmetlenül vártuk a találkozást a sulyomtenger tigriseivel. Tovább »

Halőri jelentés a Tisza-tóról, 2020.10.02. Tovább »

Február elsején a Tisza-tavi Sporthorgász kft. hivatásos halőre rutinellenőrzés céljából érkezett egy horgászhoz a Tisza folyó 426 fkm-e fölött. A horgász a halőr kérésére felmutatta az aznap váltott állami horgászjegyét és a területi jegyét is. Elsőre minden rendben lévőnek tűnt. Tovább »

2020-tól megváltoztak a behúzós horgászat szabályai a Tisza-tavon. Tovább »

A tavalyi év során több alkalommal számoltunk be a törpeharcsa szelekciós halászat eredményéről, melyet a honlapunkon naprakészen követhettek is az olvasók. A tél beálltával a halászok felszedték a szerszámaikat, így erre az évre befejeződött a munka. Tovább »

A Tisza-tavi Sporthorgász Kft. halászati őrei 2018. január 3-án napközben szolgálat teljesítés közben orvhalászt értek tetten. Mobil csónakjukkal a Hordódi-Holt-Tiszára érve vették észre a nyakzóhálót éppen kezelő N. CS négyesi lakost. Tovább »

A KÖTIVIZIG tájékoztatta társaságunkat a téli vízszint beállításának kezdési időpontjáról. Ha levonuló árhullám nem befolyásolja a terveket, akkor hétfőn reggel megkezdődik a Tisza-tavi vízszint csökkentés. Tovább »

A Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal R. T. kesztölci lakossal szemben, horgászati szabály megsértése – 2017. augusztus 09-én jogosulatlan horgászat – miatt 35.000 Ft halvédelmi bírságot szabott ki és 6 hónap időtartamra eltiltotta az állami horgászjegy váltásától. Tovább »

Egy tiszafüredi horgász érkezett Horgászati Központba és az általa fogott pontyból eltávolított haljelet valamint a hozzá tartozó értékes információkkal adta át ökológus munkatársnak. Tovább »

A Tisza-tavi Sporthorgász Közhasznú Nonprofit Kft. évek óta harcot folytat a hínárnövényzet terjedése ellen, miután felismerte a sulyom és a tócsagaz által jelentett fenyegetést. Az említett fajok elburjánzása halgazdálkodási szempontból kedvezőtlen, ugyanis a vízben oldott tápanyagokat nem a haltáplálék-szervezetek hasznosítják, hanem az óriási növénytömeg. Tovább »

2017. július 20-án ismételt alkalommal háromnyaras pontyok érkeztek a Tisza-tóba. Tovább »