csuka címkével megjelölt cikkek

Elképesztő, hogy mennyire tud hiányozni egy idő után a víz. Nem panaszkodni szeretnék, voltam több alkalommal is áprilisban, de valahogy mégis… Esküszöm, néha úgy érzem magam, mint egy drogfüggő, akinek időről-időre egyre nagyobb adagokra van szüksége vágyai csillapításához: ahogy egyre mélyebbre jut, úgy válik egyre nagyobb étvágyúvá. Ezen az úton jutottam el én is a pillanatként elröpülő tíz év alatt arra a kritikus szintre, ahonnan már nincs visszaút, ahol az akár rövid idejű megvonás is kockázatokkal jár.

Már hosszú ideje fogalmazódik bennem ez az írás, amiben egy kicsit megpróbálok átfogóbb képet alkotni a Duna-deltai műcsalis horgászatról, és talán néhány téves elképzelést is el tudok oszlatni. Egyesek abban a tévképzetben élnek, hogy annyi a hal, hogy elég csak bedobni valamit a vízbe, és máris húzza. Mások véleménye, hogy már egyáltalán nincs hal. Nos, mindkét csoport téved. Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy olykor akár 3 hetet is eltölthettem ebben a számomra csodás vízi környezetben. Az utóbbi években már sajnos nincs ennyi időm, de igyekszem azért legalább 1 héten keresztül szívni magamba a torkolatvidék illatát. Tapasztalataim a középső részre, a Szulina ágra, csatornáira és nem csekély számú tavára korlátozódnak, így az ottani lehetőségeket igyekszem vázolni.

Éveken át mindent megoldottam gumi nélkül, és a sellő ritka vendég volt a csónakban… mint ahogy én is ritka vendég voltam a téli hónapokban a Tiszán. Aztán eldöntöttem: meg kell tanulni gumival is. És tényleg! Az eddigi hozzáállásommal ellentétben, a jó helyre betolt gumi nedves közegben, tökéletesen megállja a helyét, sőt! Ezek a bestiák erre gerjednek csak igazán!

Furcsa dolog ez a „szezon” meghatározás, mert végeredményben mi is számít szezonnak? Csukát fogni egy kis szerencsével nyáron is lehet, de sokkal könnyebb a tilalom utáni hetekben. A kövesek kergetése szintén jó móka lehet akár a legnagyobb kánikulában is, a balin meg májustól szeptemberig úgy hörpinti le a felszíni csalikat, hogy az ütő megáll az emberben. Na meg ott a domi, a sügér, amik a tilalmi idejükön kívül egész évben partnerek lehetnek. De mégis: a hűlő víz, a deres hajnalok, a millió színbe öltözött természet… nekem ez jelenti a szezont kezdetét.

A küszívás minden évben tartogat néhány jó pecát, feltéve, ha az ember éppen abban a pár napban éppen a megfelelő helyen fog pergetőbotot. Már június elejétől érdemes figyelni a sneciket, hallgatózni éjszaka és ahol csoportosulni látszódnak, rájuk nézni, akár napi rendszerességgel. Persze az időzítésben jól jöhet egy baráti "füles" is, de sokkal nagyobb élmény, ha magunk fedezzük fel a nyerő helyeket.

Amikor a Duna már lassan két hónapja áradt, zavaros, a Tiszán is épp levonult egy kisebb hullám, és tisztulóban van, kapóra jött a csukázás lehetősége.

Sziasztok, régen jelentkeztem hírekkel. Na, hol is kezdjem? – joggal merül fel bennem a kérdés. Mert az élmény, amihez hozzásegített a jó sors, olyan mértékű, hogy a hétvége többi – és nem kevés – eseménye eltörpül mellette.

Talán kellett hozzá az is hogy rosszul indult, mert még előző nap volt egy kis vita az egyik sporival, akivel a másnapi közös pecát terveztük (értsd: a feleségem), de aztán szerencsére elsimult a víz. Négykor keltem, ilyenkor általában 4:20-kor már kocsiba ülök, de most nővel voltam. A lényeg, hogy negyed hatkor sikerült elindulni. Már a falunkba derengett, pedig innen egy bő óra Tiszabábolna.

Szezonindító akciók

Hazánkban eddig többnyire ismeretlenül csengett a lengyel Dorado műcsaligyártó cég neve, néhány bennfentes horgászon kívül nem sokan használták ezeket a wobblereket. Az idei évtől azonban ez változni fog, mert már a hazai kereskedelemben is kaphatók. Összeszedtük a legérdekesebb Dorado műcsalikat, amiket érdemes lesz idén kipróbálnod. Van köztük néhány igazi különlegesség!

Bár alapvetően folyóvízi pecás vagyok, és az alkalmak hatalmas hányadában a Dunán és a Tiszán horgászok, a hidegebb hónapok beköszöntével elcsábulok 1-2 tóra is, ahol kizárólag ragadozó halakra horgászom.

Nagyon vártam a szerdát. Egy éve már, hogy utoljára csukára dobáltam, így azon túl, hogy szégyen ennyire elhanyagolni a pergetős pecát, hiányzott is nagyon. A szerda megvolt, halakkal is találkoztam, de valahogy… Tovább »

A vízterület óriási, mégis az ígéretesebb helyeken sok csónak gyűlik össze, így a tó is hamar túlterhelté válik. Úgy állítottam össze a stratégiámat, hogy az első napon olyan morotván tegyük próbára szerencsénket, ahol korábban már több sikeres kalandot éltünk meg, a másik két napot pedig a kalandozásra, keresgélésre szánjuk majd, hogy barátaim minél többet lássanak a Tisza-tó mesés világából. Tovább »

Az utolsó napon végül nekem is beköszöntek a halak, egy bugylicsukát már visszaengedtem, majd a nádszélbe dobott villantóra pár tekerés után éles ütés érkezett. Bevágás és minimális ellenállás követte. Tovább »

Óriási és dinamikus fejlődésen megy keresztül a Tisza-tó. A látványos infrastrukturális fejlődés magával hozta a látogatottság emelkedését. Mind e mellett sikerült a halállományt is megőrizni, sőt talán erősíteni. A nagy kérdés csak az, kell e ez nekünk? Megnéztük… Tovább »

Október második felét, mint minden éveben, idén is a csukák hajkurászásának szenteltem. Sajnos azt tapasztalom, hogy természetes vizeinken egyre ritkábban találkozik ezzel a nemes ragadozóval a horgászember. Tovább »

Lassan, nesztelenül csorogtunk csónakunkkal a tiszai éjszakában. Éppen ráfordultunk a legígéretesebb külső ívre, mikor a túloldalról reflektorfény borított el minket. Légy szíves ne világítson ránk! - kiáltottam át a kíváncsiskodó féljózan sporinak. A fény kihunyt, mi pedig dobáltuk tovább a part szélét. Itt sem kell harcsára számítanunk egy darabig. Tovább »

Nem tehetek róla. A magyarországi horgászatok nem hagynak bennem olyan nyomokat, mint a svéd vizeken esett kalandok. Még akkor sem, ha igazából nem történt semmi különleges… csak fogtunk néhány csukát. Tovább »

„Egy kicsit megtapossuk, van ez 30 centi!” Hányszor hallottuk már ezt a mondatot, amint sporttársunk egy 28 centis csupafej/csupaszem pontyocska fölött morfondíroz? „Dévérre horgásztam.” Ezt egy egyébként általam tisztelt pecás találta mondani, amikor megkérdeztem, hogy miért pózol április végén márnával a Facebookon? Az említett horgászat alkalmával dévért ugyan nem, de jászt és paducot azért sikerült fognia. Amikre történetesen fogási tilalom van olyantájt. Van ezzel baj? Tovább »

Ingyenes szállítás

Nagyon tisztelem azokat az embereket, akik komolyan beleteszik magukat egy-egy dologba. Bármi is legyen az. Dolgoznak, rajta, tökéletesítik, megcsinálják, aztán megcsinálják még jobban. Nem a pénzkereset lebeg a szemük előtt. Az sem lenne baj, vagy kevésbé tisztelni való, de tudom, hogy nem az a hajtóerő. A Tovább »

Tomi szezonzáró drávai kuttyogatásra invitált, és hát az ilyen csábításnak nehéz ellenállni. Olyan szinten felkeltette az érdeklődésemet, hogy az UL csalikat is otthon hagytam Pécsen, de még monofilból is csak valami sodron merevségű 0,19 körülit vittem magammal. Tovább »

Hódmezővásárhely, Mártély - Fekélyes sebeket találtak a horgászok a mártélyi Tisza-holtágba a közelmúltban telepített kétnyaras pontyokon. A vizet kezelő horgászegyesület elnöke a ragadózó halak, a csuka és a harcsa támadásaira gyanakszik, mások gombás betegségre. A megoldás a klórmészporos fertőtlenítés lehet. Tovább »

Csukatelepítési lázban ég az ország. A Tisza-tó és Balaton utána a Vasi vizekbe 50.000 db és a Drávába 15.000 db csuka került. Tovább »

Harcsára várt a horgász, de más ragadozó hal akadt a horogra. Tovább »

Az alábbi csukatelepítési beszámoló érkezett a Tisza-tavi Sporthorgász Közhasznú Nonprofit Kft-től. Tovább »

2017. április 7-én és 8-án érkeznek az első kiscsukák a Tisza-tóba. A két nap alatt 100-100 ezer darab előnevelt ivadékot telepítenek, mindkét esetben Poroszló térségében. Tovább »

A hétvégén feloldásra került a csuka és harcsa tilalom is, így tározó szerte sokan próbálkoztak ragadozóhalat is horogra csalni. Tovább »

Megkezdte a Tisza-tó tavaszi feltöltését a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság. A március 26-áig tartó első ütemben az érkező vízhozam függvényében a 620 centiméteres téli vízállás 670 centiméterre emelkedik. Tovább »

A Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt. március 2-án kezdte meg az idei haltelepítéseket. A társaság beszámolójából kiderül, hogy március 10-én befejezték a pontyok tavaszi telepítését, és a korábban tervezett 30 tonnás mennyiség közel dupláját sikerült betelepíteni a tóba a sikeres irmapusztai pontytermésüknek köszönhetően. Tovább »

Egy bogyiszlói és egy tolnai férfi lékhorgászatra adta a fejét nemzeti parki területen, de végül halvacsora helyett büntetés lett a dolog vége. Tovább »

Rég volt ilyen tartósan horgászható jég hazánkban, aki teheti kis is használja. A Tisza-tavon süllőt, csukát is foghatnak lékről az igazán elszánt horgászok. Tovább »