Szuper áras Prologic ágy INGYEN kiszállítssal Részletek »

Orvhalász bukott meg Ercsiben a Dunán - rabosítás, házkutatás

2018.04.29. forrás: Facebook

A Közép-Dunán nyakzóhálós orvhalászt ért tetten tegnapelőtt a HVDSZ Halászati Őrszolgálata és a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai.

Az alábbi beszámolót tette közzé a HVDSZ Halászati Őrszolgálata az április 28-i akcióról:

A HVDSZ, mint a Duna 1630-1564 fkm szakaszának egyik halgazdálkodási kezelőjének Halászati Őrszolgálata nevében az alábbiakról tájékoztatom Önöket:

Szolgálatunk látókörébe került egy ercsi férfi, aki napok óta nyakzó háló segítségével halászik az „Ercsi II-kő” közelében az elöntött part menti fák előtt az ívó halakra. Az otthagyott halászszerszámot hajnalonként „halazza le” és veti ki újra.
27-én hajnalban a túlsó partról történt megfigyelés után megbizonyosodhattunk róla, hogy miként és mikor tevékenykedik az orvhalász, amikor is jelentős mennyiségű, nagytestű fehérhalat zsákmányolt. És utána gondosan ismét kivetette hálóját.
A napokon és éjszakákon át tartó megfigyelés és adatgyűjtés után úgy tűnt megérett a helyzet, itt az idő egy tetten érő akcióra, melyet 2018.04.28-án hajnalban realizáltunk is.
Még az éjszaka során elfoglaltuk pozíciónkat. Az akcióban az Őrszolgálat mindhárom halászati őre részt vett. János halőr, két dunaújvárosi vízi rendésszel az ercsi komp lejárónál, míg csoportvezetőnk és Rikárd halőr a „Süllő” motorosban a bevetett háló közelében, a II-kő alatti gazosban lapultak meg.

Az immáron szokásosnak mondható időpontban 05.10-kor jelezték a parti megfigyelők, hogy megérkezett a szóban forgó egyén és megkezdte a lesólyázást.
Néhány perc múlva meghallottuk a motor hangját. Rövidesen megérkezett a csónak a férfival. A háló kirakási pontján túlhaladt, leereszkedett a II. Ercsi-kő alá és ott fordult meg. Azt hittük, hogy észrevette a halőrhajót és el fogja hagyni a helyszínt, de nem így lett. Egyenesen a lerakott hálójához ment és megkezdte a beemelést.
Ekkor rajta ütöttünk. Az őrhajóval megközelítettük a férfit aki a csónakjában, a fák alatt bujkált. Megérkezésünkkor a vízbe ejtette a levágott hálóját.
Tájékoztattuk, hogy halászati őri ellenőrzés alá vonjuk őt. Melléálltunk és csónakját a hajóhoz kötöttük. Kértük, működjön együtt, és mutassa meg, hová dobta le a hálóját, de meglehetősen ingerületen közölte, hogy arra nem hajlandó. És tagadta a halászat tényét. Ekkor az őrhajó horgonyát engedtük le és azzal néhány perc alatt sikerül is megtalálni a levágott és eleresztett, hallal teli hálót.
Érdekes mozzanat, hogy amikor a hálót a halakkal csoportvezetőnk beszedte a férfi csónakjába, mélységesen felháborodott, és ingerülten tiltakozott. Sőt le is fényképezett bennünket és azt mondogatta, hogy mi megrágalmazzunk a halászattal őt és azért rakjuk a csónakjába a hálót a halakkal.

A férfit csónakjával felvontattuk a komplejáróhoz, ahol már várt bennünket kollégánk a Dunaújvárosi Vízirendőrség munkatársaival. Átadtuk a férfit az intézkedést végző vízi rendészeknek.

A hálóból kiszedtük a halakat, melyek még éltek, így mérlegelés és fotózás után visszaeresztésre kerültek a Dunába.

A 30 méteres nyakzó hálóból az alábbi halak kerültek elő:
- Karika keszeg 11 db, 704dkg.
- Dévérkeszeg 3 db, 298dkg.
Valamennyi halból bőségesen folyt az ivartermék, jelezve, hogy valóban az ívó halakra utazott az orvhalász.

Az eljárás alá vont személy időközben úgy tűnik, hogy megtört, különösen akkor, amikor az intézkedő vízirendőrök közölték vele, hogy csónakját és motorját rendőrségi zárlat alá veszik.

Időközben megérkeztek a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság budapesti munkatársai (bűnügyi technikus, nyomozó) és az elkövető lakhelyén halaszthatatlan nyomozati cselekményként házkutatást tartottak.
Ennek során előkerült még 200 méter háló, 2 db dobóháló és varsa is. Tekintettel arra, hogy ezen eszközök tartása nem tilos csak a használatuk, ezeket nem kobozták el, de a tettenéréskor használt 30 méterest igen.

Azonban előkerült még 2 db hűtőládából összesen 67,6 kg tömegű fagyasztott hal, 47,5 kg keszeg, 4 kg pontyfilé, 8 kg busafilé, 4 kg pontybelsőség, 1,5 kg-os csuka egyben, valamint 2,6 kg pontyfej és gerinc. Ezeknek az élelmiszertermékeknek származását nem tudta igazolni az elkövető így a teljes tételt a helyszínre hívott NÉBIH-es hűtőautó a központi elkobzó telephelyre szállította.

A ház mögött kis tavacskából 5 db élő ponty és 7 db nagyobbacska keszeg is előkerült, melyek visszanyerhették szabadságukat és hála a vízi zsaruknak ismét a Dunában úszkálhatnak.

Az 5.30-tól folyó intézkedés délutánig tartott, melynek során többek közt az elkövető rabosítása (fotók, ujjlenyomat, stb.) történt meg és gyanúsítottként hallgatták ki.

A HVDSZ Halászati Őrszolgálata ezúton is szeretné megköszönni a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársainak, különösen a dunaújvárosi őrs vezetőjének és az ügyben résztvevő kollégáinak hathatós és szakszerű segítségét !

Konklúzió:

Hazánkban a természetes vízi halászat 2015.12.31-én véget ért ! Vegyük végre tudomásul, hogy nincs tovább ! Őrszolgálatunk minden munkatársa azon fáradozik, hogy a Duna a jogszabályokban foglaltaknak megfelelően a horgászok számára tárja fel kincseit, ne pedig az ipari célú, profitorientált kizsákmányolás áldozata legyen.
Ebben persze szükségünk van a Tisztelt Horgásztársak segítségére is ! Ne habozzanak jelezni a halászati őröknek, ha a Dunán nem odaillőt látnak !
Köszönjük figyelmüket !
(Természetesen sok fotó készült az eseményről, azonban a személyiségi jogok és a nyomozás érdeke miatt nem áll módunkban többet közzétenni.)