Horgász akciók 920

A Berkley PowerBait és társai

Magyar nyelven szinte nem is található információ arról, hogy az amerikai Berkley cég PowerBait elnevezésű igen széles termékcsaládja milyen jellemzőkkel rendelkezik és miért hatékonyabb egy átlagos szilikon csalinál.

Magam is kaptam kérdéseket ezügyben, és nem árt tisztázni, amit a szagosított és ízesített csalikról manapság tudni illik. Gyakran látom a fejcsóválásokat, ha ez szóba kerül, a horgászok egy része nem nagyon tudja, mit higgyen.

Ha megnézzük a halak táplálkozásának természetes folyamatát, nem nehéz összegyűjteni, milyen perceptuális készségek segítik őket a táplálék megtalálása és elfogyasztása során. Mivel a halak csak igazán közelre látnak jól, s nyilván csak akkor, ha a víz áttetszősége is megfelelő, hihetetlenül fontos a táplálék detektálásában a szaglás és az ízlelés. S miután az illat alapján már a potenciális táplálék közvetlen közelébe kerülnek, lehet szerepe a látásnak, s végül az ízlelésnek a legutolsó stádiumban.

1988-ban a Berkley kutatás részlegének egyik jeles alakja, John Prochnow alkotta meg az 1.0-ás, azaz első fejlesztésű PowerBait formulát. A cél az volt, hogy a halak kapókedvét pozitívan befolyásolják illatokkal ízekkel. A Berkley kutatóközpontjában, Spirit Lake-ben minden rendelkezésre állt, hogy olyan teszteket végezzenek, amelyek egyértelműen bizonyítják az ízesített csalik előnyét. Azóta évtizedek teltek el, sokat változott maga a formula is, de a kutatási körülmények is elképesztőt fejlődtek.

Sokan elképzelni sem tudják, micsoda medence rendszerek, fifikás tesztek állnak a kutatók rendelkezésére, s milyen hosszas és tudományos kutatások alapján választják ki azt, ami a legjobb a horgászoknak.

A Berkley most ebből a szempontból három szinten kínál plasztik csalikat.

A FLEX gumik igen széles kínálata egy olyan alapanyagból készül, mely illatra, ízre kedvezőbb, mint a kínai kőolaj szagú plasztikok döntő hányada, de ez csupán az alapanyag gondos kiválasztása, nincs extra illattal vagy ízzel ellátva. Ezek a legegyszerűbb csalik.

A második vonal a most apropóként ide citált Power Bait család. Ezek esetében a több évtized alatt csiszolgatott PowerBait íz és illat aktívan a csali anyagába és felületére van juttatva. A Spirit Lake-beli kutatási tesztek azt mutatják, hogy a hagyományos szilikon csalikkal összehasonlítva több, mint 25%-kal több kapás érkezik a PowerBait csalikra. Ennél is fontosabb adat, hogy ha egyszer elragadja a csalit a hal, akkor mennyi időnk marad a bevágásra. A hagyományos szilikonok hatalmas hányadát szinte azonnal kifújja a ragadozó, megérzi, hogy nem természetes, hogy valami nem stimmel vele.

Ezzel szemben a PowerBait formulával átitatott csalikat 18-szor tovább a szájukban tartják, ad absurdum ennyi idő alatt le is nyelnék. (Ha a horgász be nem vágna.) A 25%-kal több kapás így nem azt jelenti, hogy egy negyedével több halat foghatunk, hiszen az is rengeteget számít, hogy milyen minőségű az a kapás. Hagyományos szilikonnal bekapott 100 kapásra tehát kb. 125 PowerBait-re érkező kapás várható, de a 100-ból elég sokat szinte esélyünk sincs megakasztani, olyan gyorsan kerül ki a csali újra a hal szájából, míg a PowerBait-re érkező kapások során 18-szor tovább is a hal szájában maradhat a csali, ami elképesztő nagy előny. Ezért van az, hogy akár 50-60%-kal jobban teljesít a gyakorlatban a PowerBait.

Ez a bizonyos formula valamilyen mértékben nagyon sokáig a csalin marad, de egyértelmű, hogy frissen bontott csomagokból kivett csalik adják ki magukból a vízben a leghatékonyabban. Szóval ahogy telik az idő, a PowerBait vonzalom szép lassan csökken. Segít valamit a dolgon, ha visszazárjuk eredeti csomagolásába a többi csali közé. Sőt vannak már belőle olyan villámzáras csomagolások is amelyekben ha nem is úszik a csali a PowerBait-ben de attól nedves a csomag belső környezete.

Ezen csalik visszatöltődése egyértelműen hatékonyabb. Az íz és zamatanyagok kikopása hosszú hónapokban mérhető, itt ne egy napon belüli folyamatra gondoljunk. Ezzel az is kiderül, hogy a az illat, ami leválhat a felületéről, az tart ki legkevésbé, viszont az íze, amit a kapás során közvetlenül érez hal, sokkal-sokkal tovább.

Egyébként ez a nagy család a szlogenjét is a legfontosabb tulajdonságáról kapta: "Fish bite and won’t let go", azaz a hal megragadja és nem ereszti! Utalva a bizonyos 18-szoros időre.

A harmadik, egyben leghatékonyabb vonal a GULP! Alive alapanyag.
Az íz- és zamatanyagok magában a speciálisan porózus, és hatalmas belső felülettel rendelkező GULP! alapanyagban vannak benne, és nem a külső felületére viszik fel, mint az egyéb távcsalikat. A hosszas kutatások és tesztek során ezen íz- és zamatanyagok kibocsátási tulajdonságait paraméterezték be optimálisra. Így a GULP! csali a horgászat közben a kellő ízkibocsájtási mértéket hamar eléri, és akár 12 órán keresztül is képes a távcsali hatást hasonló szinten fenntartani.

A GULP! valóban szinte megtévesztésig hasonló az élő csalikhoz, állaga, tapintása is rendkívül hasonlatos az eredetihez. Vízalapú, teljesen természetes az alapanyag, amit a halak 100%-ban meg tudnak emészteni! Semmi köze a szilikonhoz, vagy a kőolajhoz! Az évek során rengeteg visszajelzés érkezett. Tömegével használták az amatőr és a profi horgászok. Ahogy gyűlt a tapasztalat, a termékfejlesztők tovább kísérleteztek. Azon dolgoztak, hogyan lehetne a GULP! csalik íz- és illatkibocsátását minél hosszabb ideig a maximum közelében tartani. Az ötlet, hogy a műcsalikat minden horgászat után (vagy akár közben is) fel lehessen „tölteni” az illatanyaggal, kézenfekvőnek mutatkozott. A műcsalikat a speciális csalogatóanyaggal telt folyadékban kell tárolni, így, mint egy szivacs, maguktól feltöltődnek újra. Érdekes látni, hogy a több órás horgászat során "kiürült" GULP! műcsali úszik a távcsali folyadék tetején. Lassan magába szívja újra a csalogató anyagot, és akkor süllyed le a többi csali közé.

Így biztosítható, hogy folyamatosan a maximális íz- és illatanyaggal legyenek ellátva, azaz a csalogató hatásuk állandósul a legmagasabb szinten. Ezzel párhuzamosan sikerült jópár egymástól különböző illatot elkülöníteni, melyek hasonlóan kiváló eredményt hoztak. Ezek az új illatok a halak természetes táplálékára hajaznak, ismertek számukra, csak a koncentrációjuk sokkal nagyobb, ami szupernormális ingerként funkcionál. Az új illatok esetében ne a keszeghorgászatban bevált területre gondoljunk, itt nem vanília és tuttifrutti a menő, hanem a nehéz, halas, folyami, vagy tengeri illatok (crab, herring, shrimp, squid, crawfish, nightcrawler).

Külalak tekintetében is nagyon szerteágazó a GULP! csalik sora, megtalálhatók köztük a villásfarkú minnow típusok ugyanúgy, mint a tappancsos klasszikus formák.

A plasztikcsalis horgászat egyértelműen az ízesített és a szagosított csalik irányába mozdult el, s megkérdőjelezhetetlen ezek előnye és létjogosultsága.

Végezetül érdemes ebbe a videóba belenézni, hogy egy kis betekintést nyerjük, milyen mértékben folyik bele a tudomány a mai horgász eszközeink fejlesztésébe.

 

..
Ezek megvoltak?bezár
Tovább a Fishing Time-ra »
Kiárusítás

hirdetés