Lengyelországi plasztikos süllők

"Tíz éve horgászom a tavon, és ez idő alatt kétszer fordult csak elő, hogy nem fogtam süllőt." - köszöntött minket lengyel vezetőnk. "Tegnap és ma." - tette hozzá. Na, innen szép nyerni.

Múlt hétre Lengyelországba kapott meghívást a Fishing Time csapata, ahol Pure Fishing francia profijaival tesztelhettünk a jövő évi Sebile és Berkley újdonságokat.

Persze, mielőtt elfogadtuk a meghívást, utánanéztünk, mire is számíthatunk a néhány napos teszthorgászaton. A Czorsztyn-tó a Tátra hegyei közt megbúvó, egészen nagy víztározó a szlovák-lengyen határtól nem messze. A Dunajec folyócska (és más, kisebb vizek) felduzzasztásával, szűk húsz éve létrehozott mesterséges tó mintegy tíz kilométer hosszú és egy-másfél kilométer széles. A YouTube-on végzett előzetes kutatás alapján a fő ragadozóállományát a szép sügerek alkotják, de van benne csuka és süllő is.

Ez alapján egy jó kis sügerezésre készültem, de a megérkezésünk után másfél perccel kezdődő esti eligazító meetingen felvilágosítottak, hogy itt bizony süllőzés lesz. Egy pillanatra meg is örültem, süllőzésben több tapasztalatom van, mint a sügérek kergetésében, de aztán a helyi kísérő gyorsan el is vette minden bizodalmam a fent idézett szavakkal.

A pazar vacsora után aztán összeültünk és átbeszéltük a haditervet. A tó 5 és 30 méter közötti mélységű, és a süllők nagy része jelenleg a "sekély", 5-10 méter mély platókon tartózkodik, így a tó felső részét kell megcélozni, itt sekélyebb a víz. A várható eredményre vezető technika a plasztikcsalis jigelés, esetleg teljesen vertikális horgászat lesz.

Az éjszakába nyúló eszmecsere után a hatórás reggeli aztán hamar eljött, megkaptuk a horgászengedélyeket, az ebédpakkot, meg néhány dobozzal az új műcsalikból, és siethettünk is a vízre, ahol még a csónakokat is le kellett sólyázni. Mire a kiszemelt helyekre értünk, már benne voltunk a délelőttben és mivel teljesen új víz volt, a nap első felét inkább helykereséssel töltöttük, kevés pecával.

A radart vizslatva a legelső, ami feltűnt, hogy az egész meder lapos. Bár különböző mélységű pályákat jártunk be, jobb törést, akadót, konkrét haltartó helyet sehol sem találunk. Láttunk a képernyőn egy-egy halat a fenékhez lapulva, persze süllőnek gondoltuk őket (mindig azt lát az ember a radaron, amit látni akar, ugye). Olyan haltartó helyet, amin koncentráltan, nagyobb mennyiségben állna a hal, na olyat egész délelőtt nem találtunk.

A másik számottevő jel, amit a halradaron láttunk, az az elképesztő mennyiségű apróhalhal. Hatalmas kiterjedésű felhőkben álltak! Ennyi táplálékhal között nem lesz könnyű megetetni a süllőkkel a csalit, ebben biztosak voltunk.

Kemény meló a horgászat, de valakinek ezt is el kell végezni...

Kora délutánra, több kilométer radarozás után egy fontos minta kezdett kirajzolódni. A táplálékhal-felhők néha a fenéken, néha vízközt álltak, de a felszíntől nagyjából mindig ugyanakkora távolságra, azaz 5-6 méter mélyen. Ez nem véletlen. Valószínőleg ez az a sáv, aminek a hőmérséklete és oxigéntartalma a legideálisabb a halaknak.

Úgy okoskodtunk, hogy ha kapásra hajlandó süllőt akarunk találni, akkor ennél mélyebb vízen kell keresni. A süllőket (legalábbis a halakat, amiket annak véltünk) a fenékhez lapulva észleltük, így ha a fenék pont a táplálékhaltartó réteg sávjában van, akkor a süllők körül annyi a táplálék, hogy esélytelen megfognunk. Ha pedig sokkal mélyebb vizen próbálkozunk, akkor bár nincs konkurenciája a csalinknak, de a kevésbé ideális vízviszonyok talán a süllő táplálkozási hajlandóságát is negatívan befolyásolják.

Ezek alapján aztán nagyjából belőttük, hogy olyan mélységben kell horgásznunk, ahol a mederfenék a haltartó sávtól nem sokkal, maximum 1-2 méterrel húzódik mélyebben. Átmotoroztunk a tó túlpartjához és itt kezdtünk keresgélni. Találtunk is egy hosszan elhúzódó, méteres gödröt, amit a parti domborzat alapján régi (még a víztározó építése előtti időkből megmaradt) víz alatti patakmedernek gondoltunk. A nap sokadik bemacskázása után elkezdtük átfésülni a medret, fáradtan és (én legalábbis) már-már reményvesztetten.

Semmi, semmi, semmi... Váltogattuk a csalikat, a módszereket, míg nem a táskámban turkálva a kezembe nem akadt egy üveg otthoni szilvapálinka. Hoppá, itt a megoldás! - gondoltam. Na nem a haltalanságra, hanem arra, hogy egy kis erőt nyerjünk belőle. Meg is csókoltuk gyorsan és újult erővel emelgettük a plasztikokat.

Aztán Zoli bevágott egy hatalmasat, és a botspiccén láttam, hogy nem kell szégyenszemre halfotó nélkül visszatérnünk a kikötőbe. A süllő - mert persze süllő volt - nem volt óriási példány, de visszahozta a lelkesedésünk, így aztán újult erővel folytattuk a keresgélést.

A nap végére aztán összejött néhány hal, de nem volt könnyű menet. Míg a képernyőn folyamatosan láttuk a süllőgyanús halakat, megfogni szinte lehetetlen volt őket. A kapások többnyire csak óvatos piszkálások voltak. Itt jött be egy fontos tényező: a zsinór színe.

Sokan idegenkednek a rikító színű zsinóroktól, mondván, hogy elijesztik a halat. Persze, általában elijesztik, kivéve, ha nem vagyunk lusták kötni egy méteres fluorokarbon előkét. A fluorokarbon a vízben láthatatlan, így ezzel a toldással a halak szempontjából aztán teljesen lényegtelenné válik, hogy a főzsinórunk milyen színű.

A kapások észlelésében viszont hatalmas szerepe van! Amikor finnyásan eszik a süllő, nagyon nem mindegy, hogy azokat a finom kapásokat, amik a botspiccen szinte nem is érzékelhetők, a zsinóron a szemünkkel tudjuk érzékelni. Borús időben, kevés fényben a zsinór apró rezdülése, néhány centis bemozdulása egy sötét színű zsinóron alig követhető, de egy citromsárga vagy piros zsinóron remekül látható. Néha ilyen apróságokon is múlik a siker.

A hazfelé vezető úton aztán kielemeztük a tapasztaltakat. Iszonyat sok kereséssel és agyalással sikerült végül egy helyet találnunk, ahol bár a süllők alig voltak hajlandóak enni, néhányat nem kis munkával azért sikerült kicsábítanunk, és ahova biztos kézzel tudtunk már másnap reggel is visszatérni. A Berkley jövő évi plasztikcsali újdonságai közt pedig lesz néhány igazi nagy durranás, amit, ha minden jól megy, ősztől már elérhettek a weshopban!