VIP50

Amikor a C&R elért Mohácsra

Tamás barátom - híres mohácsi horgász - jóvoltából többször horgászhattam a hazai Al-Dunán. Régóta fontolgattuk, hogy viszonozom baráti vendéglátását és meginvitálom egy közép-dunai süllőzésre. Figyeltem a vízállást és az időjárás előrejelzést is, majd mikor ideálisnak ígérkezett a horgászat egyeztettünk mindenről, gyakorlatilag azonnal indult.

Az ilyenkor szokásos kérdéseket megelőzve és hogy ne pakolja tele az autóját két napra elmondtam, hogy a legnagyobb nyugalommal hagyja otthon a negyvengrammos jigfejeket, itt mi húsz felé is ritkán megyünk. Egy bot elég lesz és szájbilincs sem fog kelleni, mutatok valami újat…
A megbeszéltek szerint egy óra múlva meg kell érkezzen, ezért előkészítem ruháim, töltőre teszem a fényképezőt és összekészítek némi harapnivalót az esti pergetésre. Egy gyors telefon, hogy hol jár, majd az utolsó percekben a lakáshoz navigálom, végül begördül autója a parkolóba. Kézfogást követően átpakolunk az én kocsimba, s míg felveszem a téli ruháim, addig Tamás is le tud pakolni – negyed óra sem telik bele és máris indulunk a kikötőbe, szeretném, ha még világosban látná a vizet.

Első nap

Útközben elmesélem az elmúlt hét eseményeit, ami telis-tele van szép kapásokkal, darabos halakkal. Komám is beszámol az alvégről, de náluk változatlan a helyzet, sok peca, kevés hal, ilyen rossz szezonra nem emlékszik. Viccesen megnyugtatom, hogy mi most fogni fogunk, tudom, hogy van hal, hisz visszaeresztettem több száz darabot a Dunába pont azokon a helyeken, ahová készülünk.

Hamar a kikötőbe érünk, perceken belül indítom a motort, hadd melegedjen, míg elrendezzük cuccaink. Bő egy óra múlva sötétedik, nem kell sietnünk, a ”kormoránok” miatt úgyis csak este állunk rá az igazán halas pályákra. Bejárjuk a környéket, közben szép lassan ránk is esteledik, indulhatunk süllőzni. Félóra kell fél gázon, hogy besúlyozhassunk a tutiba. Cimborám annyira ráizzítottam a pecára, hogy iszonyat nagy égés lenne, ha nem fognánk semmit. Az első dobások nem is hoznak halat, hamar odébb is állunk – nem túl biztató. A következő helyben, ahová a csónakot irányítom, jobban hiszek, igazán nagy halakat adott és folyamatosan, szinte mindig. Itt még nem volt velem horgászni senki és nem is igazán tervezek ezen változtatni ezt az alkalmat kivéve. Tamásban megbízom, meg egyébként sem tudja hol járunk, sötét éjszaka van.
Pontosan behorgonyzunk a pályára, halkan beszélve, kezemmel is mutogatva az irányt adom át az információt, hova dobjon, melyik részen jönnek a kapások. Tamás meglepődik, mert szinte nem is látja a partot, olyan messze állunk. (Ezen annyira megrökönyödött, hogy többször is felhozta, a két napban, míg nálam vendégeskedett.) Tudtam, hogy furcsállni fogja, talán bolondnak is néz miatta, talán hinni sem fog a halban, s ha most nem fogunk, akkor örökre őrültnek könyveltetem el magam. Hál isten, öt percen belül megjön az első kapás, kettes körüli süllőt emel be komám a csónakba. Azt hiszem, mindketten megnyugodtunk. A fotókat követően bekövetkezik, amire telefonban már felkészítettem barátom: visszaengedjük a süllőt, amit mohácson csak sült halként emlegetnek. Gratulálok a fogáshoz és ahhoz is, hogy jelesre vizsgázott.

Folytatjuk a horgászatot, de síri csend honol a placcon. Kitartunk, nem tágítunk a helyről, tudom, hogy van itt még hal, csak kéretik magukat.
Jó egy óra szünet után társamnak határozott kapással jelentkezik a következő hala, de nem is akár milyen. Keményen bele kell dőlnie a botba, a meder felé menekül hala. Pár perc fárasztás után már körvonalazódik, hogy matuzsálemmel akadt össze a mohácsi horgász. Iszonyat erő van a halban, keményen kell tartani. Öt perc is beletelik, mire a csónakhoz pumpálja az addigra megfáradt halat. Hatalmas, közel kilencven centis kékfarkút emel a lencsém elé, hatalmas. Öröm az van bőven, nem is tudom eldönteni melyikünk boldogabb. Fotó jobbról, balról, szemből majd visszaeresztés közben is. Ehhez már kézfogás is jár, legalább nyálkás leszek én is. Több hal nem jött, kapás még egy-egy darab bő egy óra elteltével fejenként, így inkább hazaindulunk aludni.

Második nap

Délután indulunk megint, napközbeni forgatókönyv, hogy a környéken etetjük a helyi kormoránokat, este meg berepüljük a pályát. Az már tegnap kiderült, hogy valamiért nem eszik olyan intenzitással a hal, mint szerettük volna, de panaszra nincs okunk, egy halat fog a c&r horgásszá avanzsált barátom, ami szintén amnesztiában részesül. Más nem sikerül, így inkább úgy döntünk, nem erőltetjük, hamarabb lefekszünk, korábban kelünk.

Harmadik nap

Hajnalban, még sötétben hajózunk ki az öbölből. Egyenesen az esti pályát célozzuk be, kell kis idő még odaérünk. Nagyjából egy óránk marad, míg ”láthatatlanok” maradhatunk. Ki is használjuk, amint leeresztem a horgonyt Tamás már dobja is az elsőt, magam is azonnal csatlakozom. Fél órába is beletelik, míg megérkezik az első kapásom. Hihetetlen agresszióval veti rá magát a nagyméretű Rib Shad-re halam, szabályosan vízig tépi a botom, és orsómról is szaggatja lefele a fonottat. Elég rövid pórázon kapott, így hamar a csónakoz húzom, ahol a víztetőn folytatja tovább tombolását. Szép hal, Tamásnak átadom a botom, majd beemelem. Jó hatosra saccoljuk, de majd világosba megmérjük.

Kisvártatva cimborám is akaszt egy halat, az nem védekezik ilyen durván, olyan kettes lehet. Pirkadatig még néhány hal megcsipegeti a gumikat, de többet már nem fogunk.
Készítettünk még néhány közös fotót a halakkal, megköszönjük a Dunának az élményeket és visszaadjuk, amit kölcsön kaptunk tőle hajnalban. Jó peca volt, ezzel zártuk a szezont, soha rosszabbat!

Hozzászólások

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned.
Ha még nem regisztráltál, itt regisztrálhatsz.

Beléphetsz fikanickkel is, így nem tároljuk az adataidat és név nélkül kommentelhetsz.

Mindezt megspórolhatod, ha a Facebook segítségével lépsz be:
Belépés facebook-kal

3 éve

Szia! Csabi! Hol találok a neten régi wobbleres írásokat rólad?Szoktál még wobblerezni?Üdv :Feri

hirdetés (x)

Susu

Kedves Csaba,
gratulálok, a tények bizonyítják hozzáértésedet. Kormoránkérdésben is tök igazad van.
Fikázni nem szeretnék, de ezt nem bírom megállni: a kép alatt olvasva "bevallotta, hogy jóleső érzés visszaengedni", ezen azért könnybelábadt a szemem. És még azt is tudjuk - ő a második ilyen magyar ember -, hogy soha nem hazudott...
Üdv, T-B

3 éve

Témánál maradva: több jó süllőt is visszafogtam már a Dunán, így tudom, hogy ha kis kellemetlen élménnyel is, de vígan élnek a visszaeresztett halaim és nyilván le is ívnak újra, meg újra. Nem nagy dolog, ennyit bárki hozzáadhat kedvenc hobbijához. A fórummal kapcsolatban: a vita jó, amíg el nem fajul, örülök, hogy most normális keretek között zajlik.

tuna,com00tuna,com00 (fikanick)

Tisztelt zoltánszilárd,
Minek után a személyes sértődöttségén felülemelkedett,javasolnám az újraolvasását a kommentjeimnek - kronológiai sorrendben. Természetesen nem kötelező,de javasolt. A szerzőnek pusztán egy megállapítást tettem a kormorán szó hasonlati használatára.Nem minősítettem,nem tettem negatív megjegyzést a sugallatára,hasonlatára,pusztán egy egy szerintem nem helytálló hasonlatra hívtam fel a figyelmét. Ettől még a szerző műve számomra nem kevesebb, mint Önnek. Ezáltal oktalannak vélem a cinizmussal való meggyanúsítását.
Ha figyelmesen és jól értelmezné hsz-om akkor a földi javak végessége melletti "agitációmat" veheti ki.
A bazári témát szintén nem a szerzőnek címeztem.Azon horgászokra gondoltam akik nyakló nélkül ütik szájba a halat,minden önmérséklet,és határ nélkül,bebújva a c&r eszme mögé. Kinek nem inge nem veszi magára.

Kedves tuna...vannak olyan dolgok, melyek esetében kifejezetten JÓ az árral szemben úszni, s nem csak azért, mert valamilyen romantikus, rákenró-érzés vezérli az illetőt, hanem felvilágosult(abb) az átlagnál, és/vagy pusztán nem akar birka módjára beállni a sorba. Te ezt próbáltad - igaz, személyeskedéstől nem mentesen - leírni, kevés sikerrel.
Mérnök-biológusként ebben ténykedve, mind Magyarországon, mind pedig jelenleg külföldön, talán, a ~nem tudás~ jelzőt megmosolyogom. Véleményem szerint, a "sötét középkort" te képviseled, miközben, lassan Magyarországon is teret nyer egy, máshol már több évtizedes múlttal bíró irányzat, útmutatás (nem hiszem, hogy ostobaság rájönni és elfogadni, hogy a föld javai végesek, de javíts ki...). Írom, útmutatás; Nem kell megőrülni a C&R kapcsán, de sajnos - a te soraid is bizonyítják - még nem vagyunk a fejlettség azon fokán, hogy önnön magunkat szabályozzuk, amennyiben a társadalom egészét nézzük.
El lehet vinni halat, megfelelő méretben, megfelelő darabszámban: alsó- és felső méretkorlát (10 éve mondom, még MTA-BLKI-s kutató munkatársként), a jelenleginél redukáltabb darabszám...
Csabával szembeni magyarázkodásod azért felettébb mulatságos, mert elkezdtél cinikus megjegyzéseket tenni egy olyan cikk komment-részénél, mely alapból mentes minden bazáriságtól... Ennél fogva, hogy valójában kire, kikre gondoltál - ha nem a cikkíróra, akkor minek ironizálsz - véleményem szerint senkit sem érdekel... Písz

tuna.com03tuna.com03 (fikanick)

Tisztelt V Csaba,
Természetesen nem az Ön horgász módszerére, (c@r) szokásaira gondoltam, mikor a "kormorán" témánál asszociáltam. Úgy gondolom,hogy néhány hal megakasztása és elengedése belefér a helyesen értelmezett c&r szemléletbe. Itt a több tucat,vagy akár a százas nagyságrendet megakasztó, bazári majmokra gondoltam, kiknek az etikai,és morális szemléletükkel jelentős probléma van.
Azon típusú horgászokra,akiket Ön említ,egy másik állat faj szokásaival vonható párhuzam.
Ez úton is gratulálok a poszthoz,és a fantasztikus fogásokhoz.
zoltanszilard,
"és mégis mozog a Föld"...ahogy ezt a sötét középkorban nem gondolták,és mágja halállal végezték,kik nem ezt vallották. A nem tudásod nem mentesít az ostobaságaidtól való megszabadulástól..

Fishmageddon
3 éve

persze, mindenki hülye, kivéve őt. ő a naaaagy megmondó! :)

A tuna típusú emberekről mindig az jut eszembe, mikor ül a kocsijában az autópályán és azon bosszankodik, hogy miért jönnek vele állandóan szembe...
Ezek szerint, véleménye szerint, a világ fejlettebb horgászkultúrájú és halgazdálkodású országaiban minden rosszul működik. Gratulálok... :D

tuna.com05tuna.com05 (fikanick)
3 éve

Nálam meg aki értelmetlenül sebzi a halat.

Fishmageddon
3 éve

vicces, hogy hétről-hétre felbukkan valaki, aki azt próbálja bemesélni, hogy ha visszaengedjük a halat, azzal többet ártunk neki, mintha legyilkolnánk :)

3 éve

A kormorán az, aki kifigyel, ráül, mindent visz.

tuna.com06tuna.com06 (fikanick)

Tiszteletem,
Tetszik ez az idézőjeles kormorán. Ismerve a madár azon tulajdonságát, miszerint rengeteg halat sebez meg mire elkap egyet, nekem erről a C&R pecások jutnak eszembe. Akik mértéktelenül akasztgatják a halakat. Akkor ki is a "kormorán"?

negyes
3 éve

sziasztok! egy ideje már nemigazan tudom olvasni a Csabit, de most a cim miatt elolvastam. tapsvihar és hurrá mester :D örülök, hogy tanit valaki végre. de azért Csabám arra válaszolhatnál, hogy miért nem sikerült5év alatt megszervezni az oktatást amit igértél és ha meg volt akkor én miért nem értesültem rola :) ja és ami azt illeti, szerencse, hogy itt csak hushorgászok vannak és miattuk nincs hal... ebbol is látszik, hogy messzirol jott ember azt mond amit akar. de hat az okoskodás az megy :D

Attis

Szia Csaba!
Akkor át tudnád küldeni az az alsó-felső méretsort amit beszéltünk?
Holnap közgyűlés!
alitta33@freemail.hu

kakaoskakaos (fikanick)
3 éve

Csak a rendőrök is néha túl engedékenyek láttam már többször engedély nélkül mellettem horgászókat akiket elengedtek sőt még halakat is fogtak és még csak el sem küldték őket horgászhattak nyugodtan tovább.Meg sok az olyan brigád akik többen is pergetnek 1engedélyel mikor jönnek a rendőrök akkor meg csak egy pácázik a többi meg csak elkisérte.

anagypecas
3 éve

Rendkívül pozitív dolog, hogy egymást követő két hétvégén is ellenőriztek a vizi rendőrők, és nem csak engem, hanem mindenkit, még parti pecásokhoz is oda mentek. Elmondásuk alapján megfogtak egy "villanyász brigádot" egy héttel ezelőtt. No de ne örüljünk annyira, mert előtte is láttam "mezőgazdasági eszközzel operálót" és utána is. Sőt délután elhúzott mellettem egy csónak, amiben horgászbotok helyett tejesláda volt. Pont előttük dobtam vissza egy 7-es süllőt (én a lazacot szeretem), nagyon remélem, hogy nem látták. A szívem szakadna, ha leszednék.

tomy78
3 éve

Ha csak Tamást sikerült elindítanod egy jobb irányba akkor maradandót alkottál Csaba ha még tovább is adja akkor van egy nagyon nagyon kis remény .

Csak azt nehogy úgy jár hogy megmutatod a mohácsiaknak a jó helyeket aztán mehetsz a Póra horgászni ha halat akarsz fogni ez csak vicc volt

Csak így tovább

3 éve

tomy78: köszi! Látod, hogy tanulják, majd továbbadja Tamás is. Lassú víz...
anagypecas: én is fognék nappal, de nem szeretném ha holnap ott pikkelyeznék a 80-90 centis süllőket. Örülök, hogy olvasol és hogy tetszik is. Délen a Duna jóval mélyebb, nagyobb nyomása van a víznek, annak ellenére, hogy lassabban folyik. Nem ritka, hogy 40 grammal dobálnak. Míg mi az általad is említett sekélyben pecázunk, ott talán 6-7 méter alatt neki sem állnak gumizni. De vége a jó világnak arrafelé, nagyon úgy fest...

anagypecas
3 éve

Remek cikk, mindig szívesen olvasom az írásaidat. Kimondottan tetszik, hogy a rengeteg csalódás után sem adod fel a küzdelmet a szemlélet váltásért.
Én is a Közép-Duna szakaszon horgászok, szintén csónakból és többé kevésbé azonosak a tapasztalataim. Egy fontos különbséget kiemelnék, ami szembe tűnik, hogy én veled ellentétben szoktam süllőt (nagy süllőt) fogni fényes nappal is, ragyogó napsütésben. Ráadásul egyáltalán nem mély vizen.
Sok gumihalas videót láttam már a Délvidéki-Dunáról, de még sosem horgásztam ott. Arra lennék kíváncsi, hogy ott miért használnak a cikkben is elmítette nehéz jig fejeket? 20-25 gr felettieket. Miben különbözik az a Duna szakasz a "Mi Dunánktól"? Mélyebb, vagy gyorsabb a víz, vagy talán a süllők tartózkodási helyei különbözőek? Én leginkább 12-15 gr fejeket használok, nagy gumihoz (15-20 cm), de ahol ennél nagyobb fej kellett nem fogtam még süllőt, csak balint. Harcsát még véletlenül sem. Máshol azért hallom, hogy be-be ugrik egy-egy.

a bunkóa bunkó (fikanick)
3 éve

a balfaszok visza eregeték a szép sülökett pedig az aszony is menyire szeretti án asztat nállunk ;)

tomy78
3 éve

Grt nagyon szép írás gyönyörű halak és remélem a mohácsiak tanulnak is belőle és rájönnek hogy nagyobb élmény megfogni mint meg enni de ez csak akkor fog változni ha már nem lesz hal a vízbe sajnos .

csökösháglicsököshágli (fikanick)
3 éve

A gurgyók és csökösháglik mestere pedig továbbra is büszkén pózol harmincpárcentis (döglött) kölyöksüllőkkel akár ott, akár Balatonon. Jó lenne már kicsit változtatni a szemléleten arrafelé is, vagy ha nem megy, legalább újságban nem lehozni és tiszteletdíjat fizetni érte.