100 tonna döglött hal a modern ipar ára

Tegnap a vietnámi kormány megnevezte azt a 11 személyt, akiket véleményük szerint felelősség terhel az ország történetének legnagyobb természeti katasztrófájáért. 2016 tavaszán vagy 100 tonna döglött halat vetett partra a víz pár nap alatt Vietnám 4 tengerparti tartományában. A katasztrófát okozó cég páratlan cinizmussal reagált az emberek ezreinek sorsát megpecsételő tragédiára.


hirdetés

2016 Április 6-án valami megváltozott Vietnám középső részén. A tengerpart 200 kilométeres szakaszán egyre csak gyűltek a partra vetett haltetemek, míg végül egészen beborították azt. A halászatból és idegenforgalomból élő helyiek semmit sem értettek, csak annyit tudtak: itt valami nagyon nagy baj van! Az emberek először takarítottak, aztán, mivel se hivatalos magyarázatot, se segítséget nem kaptak, az utcára vonultak, hiszen egyik pillanatról a másikra halászok tömegei maradtak munka nélkül, és az éppen kezdődő turistaszezon is katasztrofálisan indult - senki nem akart a szennyezett tengervízben lubickolni. A katasztrófa 200000 embert érintett közvetlenül, köztük 41000 halászt. A turisták fele lemondta az érintett területre betervezett utazást.

Miután a tudósok kimutatták, hogy a szennyeződés honnan érkezett, hamar rájöttek arra is, hogy az ország egyik legnagyobb befektetőjének acélgyára, a tajvani Formosa Plastics csoportba tartozó Formosa Ha Tinh Steel Corporation lehet a ludas. A kormány azonban továbbra sem adott semmilyen felvilágosítást. A riporterek közben már merüléseket szerveztek a Formosa tengerben futó szennyvízvezetékénél, hogy saját szemükkel vizsgálhassák meg, van-e repedés a csövön, vagy nincs. Mások mintát vettek az üzem környéki tengervízből, és azt vizsgálták, életben maradnak-e a beletett halak. Az agyonhallgatott botrány a közösségi média segítségével duzzadt egyre nagyobbra.

Végül június 30-án egy sajtókonferencián nyilvánosan is kimondták, hogy a Formosa engedte bele a tengerbe a súlyosan szennyező anyagot. A cég kezdetben cáfolt, és cinikusan csak annyit üzent, hogy "Vietnámnak választania kéne már a modern ipar és a halászat között."

Az emberek erre hatalmas tüntetésekkel reagáltak, amelyeket a kormány rendőrökkel próbált szétverni. Miután a több mint 40 éve hatalmon levő kommunista vezetés nem tudta lecsendesíteni a vietnámiak felháborodását, úgy döntöttek, inkább az élére állnak a tiltakozásnak, és beáldoznak néhány politikai szereplőt. A lényeg, hogy az együttműködés a Formosa Acélművekkel háborítatlan maradjon, hiszen ha teljesen felépül a tervezett gyár, az Dél-Kelet-Ázsia legnagyobb acélműve lesz. Miután a nyomozás kimutatta, hogy a Formosa körülbelül 50 különféle szabályszegést követett el, a cég a kormánnyal együtt hozzáfogott a kártérítések folyósításához. Jellemző, hogy az üzem működése már alapjaiban is illegális volt, mivel a kokszosítást a szerződésben foglaltakkal ellentétesen a Formosa nem a környezetkímélőbb, ám drágább "száraz" eljárással végezte, hanem az elavultnak számító "nedves" eljárással, ami hatalmas mennyiségű, ciántartalmú szennyvizet hoz létre. Feltehetően ez ömlött bele a tengerbe egy műszaki hiba miatt.

A Formosa Ha Tinh Steel Corporation 2008-ban jött létre, és még a baleset idején is csak 25%-os kapacitással működött. A 6466 főt foglalkoztató üzem vezetése azt ígérte. hogy 2019-re átállnak a környezetkímélőbb metódusra. A vállalat 500 millió dollár kártérítéssel próbálná orvosolni a bajt, ami a szakértők szerint 10 évig érezteti még a hatását.

Hozzászólások

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned.
Ha még nem regisztráltál, itt regisztrálhatsz.

Beléphetsz fikanickkel is, így nem tároljuk az adataidat és név nélkül kommentelhetsz.

Mindezt megspórolhatod, ha a Facebook segítségével lépsz be:
Belépés facebook-kal
 


hirdetés
Ezek megvoltak?bezár
Tovább a Fishing Time-ra »

hirdetés