A Szent László-patak elfeledett halai

Ezt írja a Wikipedia: "A Szent László-patak a Komárom-Esztergom megyében ered, mintegy 300 méteres tengerszint feletti magasságban. A patak forrásától kezdve dél-délkeleti irányban halad, majd Beloiannisznál eléri a Váli-vizet." - Igen. Nekem a szívemből ered, gyermekkorom horgászszívéből. Idén újra meglátogattam a Szent László-patak bicskei szakaszát, azon belül is a telepi részt, merthogy itt élek.

Egész pontosan: Héreg, Tarján, Csabdi, Bicske, Gyúró, Tordas, Martonvásár, Ráckeresztúr, Rácszentmiklós, Beloiannisz településeken élők életéhez lehet köze a pataknak. Állítólag Szent László a tarjáni szikláknál botjával fakasztotta ezt a vizet. Hát ennyit a tudnivalóról... de nekünk telepieknek, mi a Szent Laci?
A nyolcvanas évek végén, amikor először jártunk le rendszeresen horgászni ide, még olyan halfajok színesítették ezt a kis patakot, amiket mára csak könyvekben láthatok. Íme az egyik:

Megannyi süllő és csuka akadt a horgunkra, a ritka halak mellett. Később már többségben voltak a pontyok, kárászok (aranykárászok, bocs)! Aztán eltűntek a pontyok is és a kilencvenes évek végére, maradt pár fajta fehér-hal és töménytelen mennyiségű törpeharcsa. Végül 8-10 év múlva ők is eltűntek...

Ez idő alatt folyamatosan jártak rajta horgászok és olyanok, akiket nem neveznék annak... inkább ők voltak többen! A víz minősége folyamatosan romlott, de 30 év alatt többször is kiöntött, néhány nagyobb esőzés után. Ilyen nagy vízhozamú áradások közben jelentek meg többen azok a bizonyos "horgászok" és szedegették össze a szerencsétlenül járt halakat. Tarjánból is jöttek ide már amurok, harcsák, pontyok. Amikor a szedegetés-hálózás abbamaradt és a patak visszakerült medrébe, akkor meglátogattuk mi is. Egy ilyen alkalommal hosszan, legalább 2 évig lehetett jól csukát fogni benne. Egy másik alkalommal pedig nagy amurokat fogtam.

Minden évben ránéztem néhányszor, de nem tettek érte semmit. Nem tudom kinek a kezelésében van ez a rész és hogy van e rajta valakinek halászati joga? Most készülök utána járni és ha megtudom, leírom.

A lényeg hogy most úgy gondoltam, ha lehet, hosszabban lejárok majd és egy sorozatot indítok a blogon az itt megmaradt halfajok kiderítéséről. Talán, nem csak a megmaradt, hanem az újra otthonra találó halakról is tudok majd írni... de végül elvetettem ezt az ötletet: megláttam egy hűtő belsőt a patakban, útközben több illegálisan lerakott hulladékkupaccal hozott össze a sors és megmondom őszintén, elment a kedvem...

Azért lent voltunk egyszer-kétszer és ahogy sejtettem, néhány halfaj megtalálható még itt. Kárászra tippeltem volna először, de nagy örömömre a tél utáni első hal egy bodri volt, mint mindig.

Érdekes hogy minden összebeszélés nélkül Csabi barátomba futottunk bele, egyszerre gondoltunk erre a helyre! Úgy is sokat horgászunk egymás mellett: jobban nem is történhetett volna!

Szóval jöttek a bodrik és Csabi egy snecit is fogott, mutatóba. Aztán én gumiztam kicsit, mert még élénken élnek bennem az emlékek az itteni csukákról. Dorisz talált egy sügérfészket és a spiccbottal szedegette a kis tüskéseket. Néhány centis példányok voltak, de tömegével. Igazából bennük bíztam, hogy talán egyszer megtalálom a nagyanyjukat is, és akkor egy remek UL pecát hozhatunk össze. Nem így lett... még!
Csabi egy bodorkája árulkodó jelekkel ajándékozott meg:

Megpróbáltam legyeskedni is egy kicsit. Csukáknak húztam eleinte, de valahol titkon azt szeretném, ha ez a víz a domik hazája lenne és mindig várok egy tipikus szedésre...

Régen létezett egy fergeteges humorú könyv és naptár a Szent László patak kihalt halai címmel, amit Táncos Laci bácsi írt. Egy nagyon régi HOFESZ versenyen kaptunk is egy naptárt egyenesen a szerzőtől! Sajnos a naptár eltűnt és csak néhány halfaj neve jut eszembe: Genyamva vagy Fufrus Puncilla és persze a kedvencem: a Damilrágó Geci :)! Az utóbbinak még a latin neve is rémlik: Nylonicus Spermicus! Ha látnátok a könyvet mindent értenétek, én sajnos csak két képet találtam a neten róla:

Még megyek le mindenképpen és remélem egyre többféle halról közölhetek ilyen képeket:

Hozzászólások

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned.
Ha még nem regisztráltál, itt regisztrálhatsz.

Beléphetsz fikanickkel is, így nem tároljuk az adataidat és név nélkül kommentelhetsz.

Mindezt megspórolhatod, ha a Facebook segítségével lépsz be:
Belépés facebook-kal

Kurucz911
3 éve

Köszönöm Krisztián! Ez több volt mint kedves! Könnybe lábadt a szemem a nevek láttán, váltakozó hangulattal. - néhol röhögéstől, néhol meghatódottságomban...
Zseniális az összes!

Íme a teljes sor:)
A Szent László patak halai ábécé sorrendben: Antennás Genyó, Bajszos Rampilló, Bamba Pudróc, Barna Panyó, Bendős Kolca, Bojtos Piszkuc, Botos Szőttcsabus,
Böszmeterbesz, Ceruzahal, Cserepes Vágyhal, Csillagfarkú Dinamithal, Csíkos Nyekrenc, Csodálkozó Lépes Bambac, Csomolygó, Csőrös Cumbulla, Csőrös Ganygó, Csúcsos Pöcköcs, Csücskös Sompi, Damilrágó Geci, Dárdás Szamolykó, Degeci Galléros, Degeci Spermala, Egyenes Lejtőce, Egyszerű Gemerszörce, Elvetemült Petrenke, Erszényes Pérce, Fehér Finnyó, Fekvő Zubbantó, Fenékleső Lapulló, Finnyás Pepecke, Folyami Anonima, Folyami Jelentéktelen, Frufrus Puncilla, Furfang Punty, Füles Kunyka, Galléros Tuburna, Genyamva, Genyuvo Góca, Hercegszürke Gevelle, Héttüskés Penyőce, Húros Bengec, Íves Mocskó, Ízelt Muckó, Karós Konkorca, Könnykerti Lapac, Kövi Dermeteg, Kövi Dinkahal, Közönséges Kocki, Kockás Gábics, Kockafejű Préshal, Kopasz Nyelvele, Lapockás Pocó, Lapos Sunnyogó, Laposhasú Lapce, Larzongó, Lépcsős Pinkebec, Lencsés Kucó, Leső Harcsina, Lócafejű Kancsa, Mádi Vityó, Magyar Csavarka, Meredekk, Míves Koska, Nevi Kibóca, Nyelves Vanca, Nyelvlapóc, Okos Kodolkó, Ormányos Könce, Orrcsőrmus, Partmenti Sompolygó, Pataki Kitinka, Pataki Malachal, Patakmenti Böszméte, Pettyes Pimpiri, Pillás Rötty, Piskóca, Rabló Lepence, Redvás Kamionhal, Réti Undorka, Rovátkolt Csokolló, Sebes Buggyanó, Sonkahal, Sörényes Zugyva, Sötétedő Csavart Paplanhal, Sötétedő Magyar Csavarhal, Sűrű Tücskölőcs, Sunyi Lavírhal, Szarvas Kuszpic, Szivárványos Lacpak, Szolid Menycece, Térdes Zagyvalló, Tintuskanci, Tokás Ducó, Torpid Gemercsekkintyű, Tubushal, Vidékjáró Pampula, Világosodó Csavart Paplanhal, Világosodó Magyar Csavarhal, Vivicimbó, Vízi Torla, Zászlós - Fürge - Kölle, Zehernyés Szunnyogó, Zehernyelló, Zserborzi, Zsugorlábú Ugrantyú, Zubbantott Gecselle, Zubbonya