Kihasználni a helyzetet!

Horgász pályafutásom egyik meghatározó élménye volt, mikor gyerekkoromban a kedvenc holtágamon belecsöppentem a pontyok szaporodásának kellős közepébe. Amikor megláttam, hogy 10-15 kg - os pontyok ezrei gyűltek össze néhány méterre tőlem, egyszerűen nem akartam hinni a szememnek. Soha nem láttam még ennyi és ilyen méretű halat.

A folyamatos pocsolás és csörtetés okozta zaj elnyomott minden beszédhangot. Sajnos sem képen sem videón nem tudtam ezt megörökíteni, hiszen az akkoriban a technikai felkészültségem még ezt nem tette lehetővé. Felejthetetlen élmény volt, és azóta sem volt részem hasonlóban.

Külső megfigyelőként nagyszerű látvány, mikor május környékén a víz eléri a 18-20 fokot, és szemtanúi lehetünk egy ilyen folyamatnak. Ilyenkor nem csak a jó idő beköszöntének örülhetünk, de a pontyok táplálkozását illetően is meghatározó lehet számunkra. Már csak azért is, mert az ívást követő időszakban drasztikusan megnő az étvágyuk, mivel pótolniuk kell az ívás alatt elhasznált energiát. Nekünk, horgászoknak ez nyilván jó hír, de mi a helyzet az ívás alatt? Ez sokat vitatott kérdés. Kiváló lehetőséget nyújtottak ennek megválaszolására a május elején Székely - Őzetanyán megrendezett nemzetközi bojlis verseny eseményei.

Nem kifejezetten az itt elért eredményünk az, ami miatt erről említést teszek, de mindenképpen jó tapasztalat lehet másnak is hasonló esetekben. A dolog érdekessége az volt, hogy gyakorlatilag a tó legtagoltabb és egyik legsekélyebb részét sikerült kihúznunk sorsoláskor. Nyílván vegyes érzelmekkel fogadtuk, de bíztunk abban, hogy a meleg nyárias idő beálltával a pontyok és a kárászok kiállnak majd ívni ezekre a sekély vizekre, mellyel nagy előnyre tehetünk szert.

A horgászat és egyben a verseny kezdete nem hozta meg a várt sikert, váltakozó szélirány hideg és meleg frontok követték egymást, ezért csak nagyon nehezen, úgymond „kukázva” tudtunk halat fogni. Egyértelműen csak az ívást okolhattuk, mivel nyílt vízről szinte semmi kapásunk sem volt, még a bejutatott nagy mennyiségű etetőanyag ellenére sem. Nagy meglepetésünkre rövid időn belül tömegével jelentek meg kárászok a partszéli nádasokban. Észrevettük azonban azt is, hogy a kárászokat hamar a nagyobb testű pontyok is követték - vélhetően a kárász ikra finom falat volt számukra. Ez a jelenség volt az igazi áttörés és gyorsan világossá vált számunkra, hogy ki kell használni a lehetőséget, és meg kell próbálnunk az ívó halak közvetlen közelébe juttatni a szereléket. Egy gyors taktikaváltás után, ahogy hemzsegő halak közé pottyant a végszerelék, néhány percen belül el is húzta egy 10 kg körüli tükrös.

Ez a gyors fogás a napi egy-két hal után mindenképpen erőt adott nekünk a továbbiakra. Örömünk határtalan volt, mert szerencsére ez a sorozat folytatódott, és szinte minden botot átállítottunk a nyíltvízről a kicsire. Ha ezek a halak eltűntek, a kapások is abbamaradtak, ezért minden egyes megakasztott halat meg kellett becsülnünk, mert a vízhőfok néhány tized fokos lehűlése is már befolyásolja az ívás folyamatát. Legalább is a halbiológusok szerint ez a legáltalánosabb tendencia.

Ennek a gyors helyzetfelismerésnek köszönhetően a verseny utolsó két napjában közel 400 kg halat fogtunk a parttól mindössze pár méterre szinte etetés nélkül. Levonva a konklúziókat, tisztán látszik, hogy hiába van a legjobb csali és a legjobb felszerelés a birtokunkban, akkor is vannak olyan szituációk, amikor kénytelenek vagyunk alkalmazkodni a körülményekhez, ellenkező esetbe kudarccal térhetünk haza a túráról.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az ívás időszakában a pontyok rendkívül keveset táplálkoznak, - mint, ahogy említettem ez inkább az ívás befejeztével változik meg - még jó minőségű csalival is csak nehezen lehet őket horogra csalni. Sokkal inkább érdemes a sekély, felmelegedő vizeket erőltetni hátha elcsábulnak az orruk elé helyezett csalitól.

Nem csak az ívás, de bármilyen más hasonló, az adott pillanatban talán nem feltétlenül várt esemény felismerése és kihasználása hatalmas hatással lehet az eredményességünkre.

A sikeres horgász nem csak a felszerelését, a végszerelékét, és a csaliját választja meg körültekintően, de képes alkalmazkodni is a szituációkhoz. Eredményes cserkelést!