Adunk egy 1.500 Ft-os kupont, ha feliratkozol hírlevelünkre! Részletek »

Év végi összesítés a balatoni haltelepítésekről – 2015

2015.12.13. forrás: balatonihal.hu

Ahogy ígértük, a balatoni haltelepítések lezárultával közre adjuk a 2015. év összesített haltelepítési beszámolóját. A közzétett számadatokon keresztül szeretnénk szemléltetni a Kedves Horgásztársakkal az elvégzett munka nagyságát.

2015-ben összesen 141 fuvarral, 9577 km-t megtéve, 22 helyszínen végeztük a balatoni haltelepítéseket. A telepítéseket a szokásos módon kommunikáltuk a horgászok felé: az eseményt megelőző napon „haltelepítési előrejelzést” adtunk közre a honlapunkon, majd a pontos időpontot a „percről percre” tudósításunkból tudhatták meg az érdeklődők. Emellett az adott helyszínen illetékes horgász egyesület elnökét minden esetben telefonon értesítettük. Tehát 2015-ben sem telepítettünk úgy halat a Balatonba, hogy ne lett volna jelen helyi horgász, aki a haltelepítés sikeres lezajlását aláírásával tanúsította a jegyzőkönyvön. Minden telepítési nap zárásaként honlapunkon fényképekkel ellátott „haltelepítési beszámolót” adtunk közre. Ezek az írások visszamenőleg leválogatva olvashatóak a honlapunkon a "haltelepítési híreink" gombra kattintva. Az alábbiakban halfajokra lebontva tekintjük át az összesített telepítési adatokat.

A horgászokat leginkább érdeklő pontyból két- és háromnyaras korosztályt telepítettünk a Balatonba, 2015 során összesen 365 854 kg-ot. Ez a szám magában foglalja azt a 33 977 kg pontyot is, amelyet 2014-ben nem sikerült betelepítenünk a tóba. Ezt a mennyiséget már márciusban sikerült pótolnunk. Az éves pontytelepítési kötelezettségünk 300 000 kg, a fenti számokból látható, hogy ezt idén 31 877 kg-mal túlteljesítettük. A pontytelepítéseket a már említett 22 helyszínen osztottuk el. A telepítési helyszínek kijelölésekor meghatározó, hogy a szállítójármű számára elegendő hely és megfelelő altalaj álljon rendelkezésre. Az elosztásnál két fő szempontot tartottunk szem előtt: a költséghatékonyságot, és hogy a Balaton három medencéjébe közel azonos mennyiségeket telepítsünk. Ennek megfelelően a tógazdaságainktól távolabb eső északi parti helyszínekre kevesebb szállítmányt küldtünk. Ez azonban nem okozhat problémát, hiszen a haljelöléses vizsgálataink igazolják, hogy a halállomány eloszlását az élőhelyi adottságok befolyásolják, nem pedig a telepítési helyszínek. Így összesen a keleti medencébe (Zamárdi, Balatonszéplak, Siófok, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Alsóörs, Csopak, Balatonfüred, Tihany) 134 692 kg, a középső medencébe (Balatonföldvár, Balatonszemes, Balatonlelle, Fonyódliget, Balatonakali, Révfülöp) 125 876 kg, a nyugati medencébe (Badacsonytomaj, Vonyarcvashegy, Balatonederics, Keszthely, Balatonberény, Fonyód) pedig 105 286 kg pontyot telepítettünk. A keleti medence magasabb részesülésének oka, hogy 2014-ben oda kevesebb hal jutott, és ott a horgászfogás is gyengébb, ezért a tavalyról elmaradt mennyiséget oda telepítettük be.

Előnevelt csukából 256 000 db-ot telepítettünk a Balatonba, ez 6000 db-bal több, mint az éves kötelezettségünk. A kis csukákat idén is oxigénnel felfújt zsákokban szállítottuk a Balaton partjára, ahol a helyi horgászok a csónakjaikból, valamint kollégáink a halőri motorcsónakokból engedték őket szabadon az északi és délnyugati part nádasainak tövében.

Egynyaras süllőből 6 722 kg-ot helyeztünk ki a Balatonba, ebből a fajból 6 000 kg az éves kötelezettségünk. A süllő telepítésénél is figyelembe vettük, hogy a három medencébe egyenlő arányban jusson a halból.

A három fő halfajon kívül telepítettünk még 1 500 kg compót (melyből a kötelezettségünk 200 kg), terven felül 1 100 kg széleskárászt, 750 kg kétnyaras harcsát és 200 db kétnyaras balint.

Újdonságként a Balaton történetében idén először telepítettünk menyhalat a tóba. Ez a faj őshonos a Balatonban, de az 1965-ös halpusztulás meggyengítette állományát, majd a nagy mennyiségben telepített angolna teljesen kipusztította a Balatonból. Az idén telepített 650 db kétnyaras menyhal jelzésértékű, a faj újra honosítását az előttünk álló években folytatni fogjuk, reményeink szerint nagyobb mennyiségű telepítésekkel.

A haltelepítéseken aktívan részt vevő horgásztársainknak ez úton is szeretnénk köszönetet mondani!